دوشنبه 87/1/26 :: ساعت 10:22 صبح
هوشنگ ظریف، این هنرمند پیشکسوت در طول سالها فعالیت خود، تدریس موسیقی و نوازندگی تار را به عنوان پیشه اصلی و در عین حال تفریح انجام داده است و به گفته خودش ترجیح می دهد در ایام نوروز در خانه بنشیند و ساز بزند.
|
*خبرگزاری مهر: موسیقی از چه دورانی در شما علاقه ایجاد کرد؟
- هوشنگ ظریف: زمانی که در مقطع دبستان درس می خواندم یک واحد درسی به نام سرود و موسیقی داشتیم و هفته ای دو ساعت موسیقی و شیوه های نت نویسی را می آموختیم و صبح ها سر صف سرود "ای ایران" را که از مجموع آموخته های درس موسیقی بود می خواندم و از همان دوران بود که شناخت نسبی به هنر موسیقی پیدا کردم و همین آشنایی باعث شد که در آینده ای نه چندان دور به موسیقی علاقه پیدا کنم .
*تحصیل موسیقی را از کی شروع کردید؟
- هنرستان موسیقی در سال 1328 توسط زنده یاد روح الله خالقی تاسیس شد. من در آن زمان کلاس پنجم ابتدایی بودم و بعد از پایان مقطع ابتدایی به هنرستان موسیقی رفتم و چون از همان کودکی علاقه بسیاری به ساز تار داشتم این ساز را انتخاب کردم و استاد موسی خان معروفی نخستین استاد من بود و نزد اساتیدی چون استاد بنان ،صبا ، تهرانی و مهدی مفتاح ادامه تحصیل دادم و هارمونی را نیز نزد روح الله خالقی آموختم.
* همزمان با تحصیل در کنسرتهای گروه نوازی هم شرکت می کردید ؟
- من هنوز دیپلم نگرفته بودم که به گروه موسیقی در اداره فرهنگ و هنر به رهبری استاد صبا دعوت شدم و بعد از فوت ایشان، استاد حسین دهلوی رهبری آن را به عهده گرفت و درعین حال در برخی از گروه های کوچک مانند گروه استاد فرامرز پایور هم فعالیت داشتم و تا پیش از مریضی شدن ایشان این گروه را حفظ کرده بودیم و در داخل و خارج از کشور کنسرتهای با شکوهی برگزار می کردیم . پس از اخذ دیپلم در هنرکده موسیقی حاضر شدم و در آن مرکز هم با آقای فخرالدینی که استاد من بود آشنا شدم و همچنین نزد علی اکبر شهنازی دوره های پیشرفته تارنوازی را آموزش دیدم بعد از آن زمان هم در گروه های مختلف موسیقی، کلاسها و کارگاه های آموزش تار فعالیت کردم تا به امروز و در حال حاضر هم بیشترین وقتم به تدریس اختصاص دارد.
*در طول سالها فعالیت در عرصه موسیقی شیوه کدام یک از اساتید تار نواز را سرلوحه کار خود قرار دادید؟
- 11 سالم بود که تار نوازی لطف الله خان مجد را از رادیو می شنیدم و خوب گوش می دادم و به تار علاقه پیدا کردم و همین مسئله هم باعث شد به هنرستان بروم و تارنوازی را انتخاب کنم. در هنرستان هم به طور آکادمیک کار کردم و مجموع ردیف موسی خان معروفی را کار کردم البته مجموعه ردیفهای این استاد هنوز چاپ نشده بود و ما نت نوشته ایشان را دست نویس می کردیم و از روی دست نویس خود تمرین می کردیم به همین دلیل به اصالتهای موسیقی ایران در شیوه های مختلف تارنوازی بسیار معتقدم.
برای مطالعه ادامه این مصاحبه به لینک مقابل مراجعه فرمایید: اینجا را کلیک کنید |
نوشته شده توسط: سعید خلیلی
دوشنبه 87/1/26 :: ساعت 10:16 صبح
نوشته شده توسط: سعید خلیلی
دوشنبه 87/1/26 :: ساعت 10:16 صبح
مجموعهی آثار پژوهشی مجید کیانی منتشر میشوند
مجموعهی کنسرتهای پژوهشی مجید کیانی که سال گذشته در فرهنگسرای نیاوران اجرا شدهاند، تا دو ماه دیگر منتشر میشوند.
به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجموعههای "موسیقی در طبیعت" و "وزن در موسیقی ایران" که از کنسرتهای پژوهشی مجید کیانی بهشمار میروند، ازجمله این آثار هستند که قرار است در دسترس عموم و پژوهشگران قرار گیرد.
این هنرمند آهنگساز و تکنواز سنتور همچنین قرار است برنامههای پژوهشی را بههمراه کنسرتهایی طی سالجاری اجرا در فرهنگسرای نیاوران و یا مجموعهی اسوه برگزار خواهند شد.
مجید کیانی، متولد 1320 تهران، نوازندهی سنتور و از استادان موسیقی ایرانی است.
او ردیف سنتور ابوالحسن صبا و قطعات علینقی وزیری و روحالله خالقی را به مدت چهار سال در هنرستان آزاد موسیقی ملی فراگرفت. سپس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران قسمتی از ردیف میرزاعبدالله را نزد داریوش صفوت و نورعلی خان برومند آموخت و برای مدت چهار سال دیگر نزد برومند بقیه ردیف میرزاعبدالله و همچنین شیوه سنتورنوازی حبیب سماعی را فراگرفت. پس از آن مدت دو سال نزد عبدالله دوامی برای آموختن ردیف آوازی و همچنین چگونگی اجرای موسیقی ایرانی تحصیل کرد. سپس مدت سه سال در دانشگاه سوربن پاریس نزد تران و انکه در رشته اتنوموزیکولوژی تحصیل کرد.
مدیریت گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا در سالهای 1373 تا 1379، تدریس درس ردیف موسیقی ایران در دانشگاه تهران بهمدت 23 سال، مدیریت مرکز حفظ و پژوهش موسیقی ایران و ریاست گروه موسیقی فرهنگستان هنر در کارنامهی کاری وی ثبت شده است.
کتاب هفت دستگاه موسیقی ایران، آلبوم هفت دستگاه موسیقی ایران (ردیف میرزاعبدالله، تنظیم برای سنتور، ضربیهای حبیب سماعی، گذری بر شیوه سنتورنوازی حبیب سماعی، آثار حبیب سماعی، شناخت موسیقی 1 و 2 و 3 شناخت موسیقی 1: نوا (نگرشی برغم در موسیقی ایران) 2- سید حسین طاهرزاده 3- حبیب سماعی، بررسی سه شیوه هنر تکنوازی، آموزش سنتور روش ردیف نوازی و از جمله آثار منتشر شدهی این پژوهشگر موسیقی و نوازندهی سنتور بهشمار میرود.
نوشته شده توسط: سعید خلیلی
دوشنبه 87/1/26 :: ساعت 10:14 صبح
خبرگزاری فارس: سوسن اصلانی آهنگساز،نتهای قطعات خود را در قالب کتابی با عنوان «خسرو و شیرین» منتشر میکند.
سوسن اصلانی آهنگساز و نوازنده سنتور در گفتوگو با خبرنگار موسیقی فارس گفت:این کتاب که به صورت آموزشی به معرفی و آموزش دستگاههای نوا،بیات ترک و راست پنجگاه میپردازد شامل تمامی قطعات ساخته شده من در این دستگاههاست.
وی افزود:این کتاب یک مجموعه کامل از تصنیف،پیش در آمد ،چهارمضراب و ... است که به زودی توسط انتشارات ماهور در بازار کتاب منتشر خواهد شد.
سرپرست گروه موسیقی خجسته ادامه داد:من قصد دارم سی دی این قطعات همراه با کتاب آن منتشر شود و از آنجایی که تمامی این آثار را همراه با گروه خجسته به صورت کنسرت به روی صحنه بردهام اگر ناشر این امکان را به بنده بدهد همان فیلمهای کنسرت را به صورت تصویری منتشر خواهم کرد در غیر این صورت با سنتور،تنبک و آواز آنها را ضبط و انتشار خواهم داد.
این آهنگساز بیان داشت:به دنبال انتشار این کتاب دیگر دستگاههای موسیقی را نیز به صورت قطعات ساخته شده خودم در قالب کتاب منتشر خواهم کرد.
این نوازنده سنتور با اشاره به انتشار سیدی کتاب«رقص بهار» گفت:تابستان سال گذشته این کتاب شامل مجموعهای از فرمهای موسیقی ایران در آواز اصفهان منتشر شد که در آینده سیدی آن را نیز منتشر میکنم.
اصلانی در خاتمه در خصوص برگزاری کنسرت در تهران خاطر نشان کرد:سال گذشته که کنسرتی را برگزار نکردیم برای امسال نیز تاکنون برنامهریزی خاصی انجام ندادهایم.
نوشته شده توسط: سعید خلیلی
چهارشنبه 87/1/21 :: ساعت 1:33 عصر
با من باش گلکم
من که بی تو می میرم
عزیزم چی بگم...
اشکامو ندیدی چرا از من بریدی
چی بگم...
واسه تو چی بودم یه مشت خاک ناچیز
عزیزم چی بگم من رو تنها نزاری
تو جاده های پاییز
عزیزم چی بگم ...
دل پر از گلایم رفیق دردها شده
بعد سفر کردنت اسیر غمها شده
نوشته شده توسط: سعید خلیلی
چهارشنبه 87/1/21 :: ساعت 1:28 عصر
خوشا مرغی که در کنج قفس با یاد صیادش ...
چنان خرسند که پندارند آزادش ...
نمیگویم فراموشش مکن ...
گاهی بیاد آور ...
اسیری را که میدانی نخواهی رفت از یادش
نوشته شده توسط: سعید خلیلی
چهارشنبه 87/1/21 :: ساعت 11:47 صبح
امروز بازی ها جدی گرفته شده ، ولی جدی ها بازی .
کتاب زیاد، ولی حوصله مطالعه کم.
ابزار تامین ،پیشرفت کرده ولی امنیت عقب رفته است .
مناره ها بلند ، ولی بلال ها کوتاه .
تجملات اصل ؛ معنویات فرع .
درآمدها زیاد؛ آسایش ها کم.
علم رشد کرده ؛ ولی عاطفه تنزل .
خدمت توسعه یافته ؛ ولی صفا و محبت کمرنگ .
اظهار محبت زیاد ؛ ولی روح محبت کم .
اتوبان ها وسیع ؛ نقطه نظرها باریک .
مقام ها بالاتر ؛ ارزش ها کمتر.
تحصیلات بالاتر ؛ دانایی کمتر .
می آموزیم که چگونه درآمد اضافه کنیم .
اما چگونه زندگی کردن را بلد نیستیم .
خانه ها بزرگتر شده ؛ خانواده ها کوچکتر.
سالهای زندگی طولانی ؛ لیکن حقیقت زندگی کمتر.
شعار بیشتر ؛ حقیقت کمتر.
تسهیلات بیشتر؛ لیکن آسایش کمتر.
در راه رفتن به کره ماه هستیم
اما از رفتن به خانه همسایه غافلیم .
فضای خارج از زمین را فتح کرده ایم
اما از فضای داخل خانه غافلیم
بر کمیت افزوده ایم از کیفیت کاسته ایم
قامت افراد بلند فکر افراد کوتاه
منفعت ها سرریز دلبستگی ها سراریز
درآمدها چند برابر جدایی ها چندین برابر
خانه ها زیبا ولی پایه ها سست
نوشته شده توسط: سعید خلیلی
چهارشنبه 87/1/21 :: ساعت 11:38 صبح
گذشت لحظه های با تو بودن
و در پاییز عشقمان
نامی از دوست داشتن باقی نماند
چقدر زودگذر بود قصه من و تو
و در آنروز که دست بی رحم تقدیر
درو کرد گندمزار دلهایمان را
و تهی شد همه جا از عطر گل عشق
و در کوچ پرنده های غمگین
در آن کویر آرزو
شاعری دل شکسته و تنها
می نوشت شعری به یاد با هم بودن ها
شعری برای خشکیدن گلهای عشق در مزرعه دوست داشتنها
قطره اشکی به یاد همه خاطره ها ....
نوشته شده توسط: سعید خلیلی
لیست کل یادداشت های این وبلاگ